ЦВК звернулася до правоохоронців з проханням припинити порушення виборчого законодавства на 205 окрузі
Під час чергового засідання Центральної виборчої комісії, яке відбулось 20 липня, Комісія звернулася до правоохоронних органів щодо запобігання та припинення порушень законодавства України під час підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України 26 липня 2015 року в одномандатному виборчому окрузі № 205 (Чернігівська область).
Про це повідомляє прес-служба ЦВК.
Так, як зазначив Голова Комісії Михайло Охендовський, у засобах масової інформації та мережі Інтернет поширюються повідомлення про порушення встановлених Законом України "Про вибори народних депутатів України" обмежень та заборон щодо ведення передвиборної агітації під час організації підготовки зазначених виборів. Зокрема, повідомлялося про поширення наклепницьких відомостей про кандидатів у народні депутати України; підкупу виборців; проведення передвиборної агітації, що супроводжувалася наданням виборцям безоплатно товарів та матеріальних цінностей і має кваліфікуватися як непрямий підкуп виборців. А також – розповсюдження друкованих агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника таких матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск; перешкоджання здійсненню права на проведення передвиборної агітації, тощо.
Окрім того, у деяких публікаціях повідомлялося про можливість вчинення провокацій, насильницьких дій у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на дільницях та встановленні підсумків голосування в межах цього округу.
– Відтак, заборонені виборчим законодавством дії, про які повідомляють засоби масової інформації, можуть призвести до порушення виборчих прав громадян України, а також створюють істотні ризики для проведення проміжних виборів народного депутата України в ОВО № 205 відповідно до Конституції України, законів України та загальновизнаних міжнародних стандартів проведення вільних та чесних виборів, – наголосив Голова ЦВК.
При цьому необхідно підкреслити, що фундаментальне конституційне право на вільні вибори громадянам України гарантоване як національним законодавством, так і відповідними міжнародними правовими актами.
Разом з тим, як відзначив М.Охендовський, Центральна виборча комісія наділена єдиним засобом правового впливу на кандидата в народні депутати України у випадках порушення ним установлених Законом обмежень та заборон щодо ведення передвиборної агітації, яким є оголошення попередження.
При цьому Комісія може оголосити кандидату попередження за підкуп виборців або членів виборчих комісій самим кандидатом або іншою особою за дорученням кандидата лише за умови попереднього встановлення відповідного факту судом при розгляді виборчого спору. Наявність такого судового рішення є обов’язковою умовою і для оголошення кандидату попередження за непрямий підкуп виборців.
Однак рішень судів, які встановлюють зазначені факти, під час виборчого процесу проміжних виборів народного депутата України в ОВО № 205, до Центральної виборчої комісії не надходило. Відтак у Комісії немає правових підстав для прийняття рішень про оголошення попередження.
Проте будь-яка кількість оголошених кандидату попереджень не є підставою для прийняття рішення про скасування його реєстрації. Тому вказаний спосіб правового реагування ЦВК на відповідні правопорушення не є достатнім та ефективним засобом їх припинення.
Водночас законодавством України за аналогічні та інші правопорушення під час виборчого процесу встановлено як адміністративну, так і кримінальну відповідальність. Відповідні засоби правового впливу та реагування є інструментами виконання правоохоронними органами покладених на них законами України завдань. "Адже законодавство України зобов’язує саме правоохоронні органи захищати законні інтереси держави та права громадян, запобігати правопорушенням та припиняти їх", – підкреслив Голова Комісії.
Розглянувши за власною ініціативою відповідне питання на засіданні, Центральна виборча комісія звернулася до Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України для вжиття ними вичерпних заходів, спрямованих на запобігання та припинення порушень законодавства України під час організації підготовки та проведення зазначених проміжних виборів народного депутата України. А також – щодо забезпечення правопорядку та безпеки виборців і членів виборчих комісій під час голосування, підрахунку голосів виборців та встановлення підсумків голосування у вказаному окрузі.
Автор: Чернігівщина: події і коментарі