Новий закон про місцеві вибори: Чернігівська міська рада має зменшитися до 38 депутатів | Події і коментарі
Четвер, 06 лютого 2025, 23:38
Вхід Реєстрація
;

E-mail:

Пароль:

Увійти
Зареєеструватися
Реєстрація користувача
Зареєструватися

Вкажіть ваш E-mail:

На вказаний E-mail буде відправлено посилання за яким ви зможете втсановити новий пароль.
Нагадати пароль
Зареєеструватися

Популярні

Новий закон про місцеві вибори: Чернігівська міська рада має зменшитися до 38 депутатів

10:37 22.06.2015    Версія для друку  Коментарі Оцінок:
0

18 червня Верховна Рада України прийняла за основу законопроект групи депутатів №2831-3  «Про місцеві вибори». За відповідне рішення проголосував 271 народний депутат.

Протягом тижня народні депутати мають подати свої пропозиції до голосування по законопроекту в цілому.

ПіК зібрав перші коментарі експертів щодо ухваленого проекту Закону. Тож, якими можуть бути місцеві вибори читайте нижче.

Радник Міжнародної фундації виборчих систем Денис Ковриженко на своїй сторінці у Фейсбуці розкритикував прийнятий за основу законопроект. За його словами, система, яка пропонується – не «відкриті списки», а прихована мажоритарка з підкупом і адмінресурсом таповернення блоків у виборчий процес. "Система призведе до перепредставництва одних округів і недопредставництва інших округів - у багатьох округах взагалі нікого не буде обрано, процедури взяті в основному з чинного Закону, таких відкритих списків в Європі не існує",- зазначає Ковриженко.

Денис Ковриженко у висновку зазначив, що «все поміняли шило на мило, ще й за скороченою процедурою підготовки до 2 читання».

Специфіка закону полягає у тому, що це, по суті, є компромісом між мажоритарною та пропорційною системою з відкритими списками.

Політичний експерт Олег Поліванов пише, що  даним Законом передбачено проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад за пропорційною виборчою системою. Територія багатомандатного округу поділятиметься на територіальні виборчі округи, кількість яких дорівнюватиме кількісному складу відповідної ради. Висування кандидатів здійснюватиметься місцевою організацією партії (блоком) не більш як по два кандидати в кожному територіальному виборчому окрузі. При цьому всі кандидати у депутати, висунуті в територіальних виборчих округах, включаються до єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації партії (блоку) у відповідну раду. Зберігається чинна процедура голосування за допомогою бюлетеня, в якому зазначені назви місцевих організацій партій (блоків) та прізвище кандидата, висунутого відповідною місцевою організацією партії (блоком) у цьому окрузі.

Кількість мандатів, отриманих кожною місцевою організацією партії та блоком, які подолали 5-відсотковий та 7-відсотковий виборчий бар'єр відповідно,  визначається пропорційно сумарній кількості отриманих ними голосів в багатомандатному виборчому окрузі. Особливістю виборчої системи є те, що черговість кандидатів у виборчому списку місцевої організації партії (блоку) залежить від рівня особистої підтримки кандидата, яка визначається  відповідно до кількості голосів виборців, отриманих ним у відповідному територіальному виборчому окрузі. Розподіл голосів між кандидатами від місцевої організації партії (блоку) здійснюється відповідно до їх черговості у виборчому списку, встановленої  рішенням територіальної виборчої комісії на підставі підсумків голосування по кожному територіальному виборчому округу.  

Виборець одержує бюлетень, в якому будуть перелічені прізвища депутатів і вказана їхня партійна належність:

Іванов (партія Х)

Іваненко (партія Х)

Петров (партія Y)

Петренко (партія Y) і так далі.

Виборець голосує за одного з кандидатів. В разі, якщо партія висунула на окрузі лише одного кандидата, виборець побачить у бюлетені:

Іванов (партія Х)

Партія Х

Петров (партія Y)

партія Y.

Відтак, він матиме змогу вибрати або просто партію або конкретного депутата цієї партії.

Що виходить у підсумку? Всі голоси за партію Х чи за депутатів цієї партії, віддані на всіх округах, складаються. Так само рахуються голоси решти партій. Тоді партії, що отримали в підсумку 5 і більше відсотків голосів виборців, беруть участь у розподілі мандатів, як у звичайній пропорційній системі.

При цьому, у разі, якщо партія в сумі не подолала 5-відсотковий бар’єр, то до ради не потрапляє жоден її кандидат – навіть ті, що перемогли на своїх округах.

Встановлення результатів голосування

Коли встановлено перелік партій, що подолали 5-відсотковий бар’єр і, відтак, беруть участь у розподілі мандатів, розпочинається другий етап – встановлення внутріпартійного рейтингу всередині кожної з цих партій. Іншими словами, підрахунок голосів, які одержав кожен конкретний депутат цієї партії на своєму окрузі. Наприклад, якщо депутат Іванов із партії Х на одному з округів набрав 1000 голосів, а його колега Іваненко з цієї ж партії Х на іншому окрузі набрав 1100 голосів, то Іваненко посяде у внутріпартійному рейтингу вище місце.

Відзначимо, що названа система голосування передбачає ситуації, коли деякі округи у підсумку не делегують жодного кандидата до ради, а деякі, навпаки, делегують двох кандидатів, себто обох кандидатів певної партії, якщо вони матимуть достатній рейтинг. Очевидно, буде приблизно 30% округів, які будуть не представлені або перепредставлені. Я не можу сказати, що це велика проблема, тому що це не є строго мажоритарна система, але психологічно виборцю важко буде пояснити, чому так сталося, що він голосував, але жоден кандидат від округу не пройшов.

Ще однією особливістю є те, що закон дозволяє створювати регіональні блоки між партіями. Партії можуть об’єднуватися на рівні області, рівні міста у різних конфігураціях. Але прохідний бар’єр для блоків партій становитиме 7%.

Додамо, що висуватися від партій можуть не тільки члени цієї партії, але також ті люди, що не є її членами. Тобто, приміром, громадський діяч не може йти на вибори від громадської організації, але може піти від партії. При цьому йому не конче вступати до неї, але він конче повинен бути в партійному списку.

Самовисування на цьому рівні також неможливе.

Закон передбачає зменшення кількості депутатів місцевих рад

Так, згідно нового Закону, для міста Чернігова, при кількості виборців від 200 000 до 250 000, буде обрано 38 депутатів до Чернігівської міської ради. А кількість виборців Чернігівської області, за даними Державногь реєстру вибрців, складає близько 866 тисяч, таким чином, Чернігівська обласна рада матиме 60 депутатів.

Вибори селищних і сільських рад

Вибори селищних і сільських рад обиратимуться за тією самою системою, за якою обиралися на виборах 2012 року, – за звичайною мажоритарною системою. Село чи селище буде поділене на певну кількість округів відповідно до кількості депутатів. На кожному окрузі проходитимуть звичайні вибори за мажоритарною системою. Кандидат, що набере найбільшу кількість голосів (відносна більшість), стане депутатом.

На відміну від виборів у обласну, міську чи районну раду, на цьому рівні партії гратимуть не таку значну роль, зокрема, буде можливим самовисування.

Кількість депутатів буде залежати від кількості виборців. Мінімальна кількість депутатів у сільських чи селищних радах – 10 мандатів.

Вибори Чернігівського мера будуть проходити у два тури

Закон передбачає вибори мерів великих міст (більше 90 тисяч виборців) у два тури. Тобто, наприклад, мер Чернігова, згідно закону, обиратиметься абсолютною більшістю голосів виборців (50% + 1 голос виборців) у першому турі. Якщо в першому турі жоден із кандидатів не здобуде абсолютної переваги, буде проведено другий тур за участі двох кандидатів, що посіли у першому турі перше й друге місця.

Інші особливості Закону

Закріплене представництво в комісіях отримають партії, які мали фракції в парламенті на момент першого засідання діючого скликання ради.

Тривалість виборчої гонки зберігається колишньою - 50 днів.

Додамо, що на розгляд депутатів, разом із вищезазначеним законопроектом, виносився і альтернативний 2831-2, який був розроблений разом із громадськістю та експертами. Однак, від був провалений.

Що стосується відхилення закнопроекту 2831-2 є об’єктивні, а є, як завжди у законодавстві, суб’єктивні причини – певна політична мотивація.

Що стосується об’єктивних причин, то це закон, що розроблений експертами, громадськістю. Він прогресивний, але воднораз складний для виборців. Якби ВРУ ухвалила цей закон, то виборець у кабінці одержав би маленький бюлетень, до якого мав би вписати дві маленькі цифри. Але на стінах і на стелі довкола себе він побачив би величезні списки партій і кандидатів. Виборець мав би знайти номер партії і номер кандидата. Уявіть бабцю, яка буде шукати ті цифри в довжелезних списках і вписувати їх туди. За такої системи була б велика кількість зіпсованих бюлетенів. Приміром, на польських виборах 2014 року, проведених за подібною системою, було 20% зіпсованих бюлетенів. Це дуже велика цифра.

Якщо казати про суб’єктивні речі, то, можливо, є політична доцільність. Можливо, Блок Петра Порошенка й Народний фронт, інші депутати, виходячи з своїх міркувань щодо того, який закон їм був би вигідніший, зручніший, обрали 2831-3.

Резюме

Нагадаємо, що це лише попередня норма Закону, ухвалена на попередньому читанні. Тож, при підготовці до другого читання його норми можуть змінитися.

ПіК буде відслідковувати «долю» Закону «Про місцеві вибори» та оперативно інформувати читачів про остаточний варіант Закону.


Автор: Чернігівщина: події і коментарі
Коментарів ще немає
Додати коментар
Максимальний розмір коментаря 250 символів

Читайте також

Як зарядити телефон із пошкодженим зарядним портом?

Хочете знати, що робити, коли телефон не можна зарядити за допомогою звичайного зарядного пристрою? Чи є рішення взагалі і чого краще уникати у такій ситуації? Індуктивні зарядні пристрої Якщо...  (Коментарів: 1)

Основні види пилососів та їхні можливості

Пилосос змінив підхід до прибирання і сьогодні складно уявити собі чисте приміщення, де б його не використовували. Є багато видів приладів залежно від форми, конструкції, способу прибирання тощо....

Причини повільного інтернету

У наші дні багато людей скаржаться на повільне завантаження веб-сайтів, інтернет-сторінок, повільне завантаження тощо, але найчастіше вину за це покладають на інтернет-мережу конкретного...

У центрі екстреної медичної допомоги та медицини катастроф стартували відновлювальні роботи

Зруйнована стіна, вибиті вікна та двері – до Чернігівського обласного центру екстренної медичної допомоги та медицини катастроф прилітало не раз. На щастя, медики разом з машинами вчасно...

Кількість загиблих унаслідок авіаудару по Десні зросла – ДСНС

Кількість загиблих унаслідок авіаційного удару по селищу Десна Чернігівської області збільшилася до 11 людей. Про це Суспільному повідомили у Держслужбі з надзвичайних ситуацій. За інформацією...  (Коментарів: 1)